Monday, July 14, 2008

SEJAHTERA BERSAMA PMIUM


PMIUM BERSAMA MASYARAKAT

Sejahtera Bersama PMIUM sememangnya sinonim dengan misi dan visi yang di bawa oleh Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya ataupun singkatannya PMIUM. Agenda ini bukan sahaja untuk mahasiswa UM malahan untuk masyarakat keseluruhannya. Untuk mencapai agenda ini, pihak PMIUM telah mengambil inisiatif untuk membantu masyarakat yang mengalami kebakaran. Kejadian ini berlaku pada hari sabtu yang lalu, suatu perkara yang tidak diingini iaitu satu kebakaran telah berlaku pada penduduk kampung setinggan Jalan pantai Baru, Kuala Lumpur. Hampir 28 buah rumah telah ranap dan bencana ini melibatkan 13 buah keluarga.

Kejadian ini mencuit hati kami untuk berkongsi rasa serta bercita-cita untuk meringankan beban mangsa kebakaran sekalipun bantuan yang diberikan tidak seberapa. Rombongan kami tiba di Kompleks Stadium Hoki Kuala Lumpur di mana di situlah lokasi mangsa-mangsa ini di tempatkan. Setibanya di sana kami melihat suasana kesedihan menimpa keluarga yang ditimpa malang ini. Kelihatan anak-anak kecil telah kehilangan tempat tinggal dan hati kami merasa sayu melihatkan mereka.

’Hulurkan Tangan, Ringankan Beban’, ungkapan penuh makna ini disambut PMIUM sejajar gagasan ’Sejahtera Bersama PMIUM’ kali ini. Bantuan berupa beras dan gula diagih-agihkan kepada mangsa kebakaran. Ia dilihat sedikit sebanyak sebagai pengubat duka kepada ibu-ibu dan anak-anak yang masih bersedih menghadapi musibah.

Pemberian sumbangan daripada mahasiswa kepada masyarakat ini merupakan suatu amanah dan tanggungjawab selaku rakyat Malaysia yang berjiwa prihatin di samping melakukan tanggungjawab sebagai insane bersaudara. Mahasiswa perlu sentiasa bersama masyarakat dan sekaligus dapat menjadi juru bicara masyarakat dalam apa jua keadaan.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada ma’ruf Club, UIAM yang mewakili gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS) yang bersama-sama menjayakan hasrat murni membantu mangsa yang perlukan bantuan. Di sini, saya menyeru semua mahasiswa untuk terus bersama masyarakat kerana kita adalah sebahagian daripada masyarakat Malaysia yang sentiasa inginkan kesejahteraan dalam negara yang kita cintai.




'Sejahtera bersama PMIUM'

No comments: