Monday, September 22, 2008

PERUTUSAN YANG DIPERTUA PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UNIVERSITI MALAYA SEMPENA HARI RAYA AIDILFITRI

Bismillahirrahmanirrahim,

Segala puji milik Allah Tuhan sekalian alam; Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta alam dan seisinya, dan Dia jugalah yang melimpahkan kurnia dan maghfirah kepada seluruh hamba yang berusaha menggapai keredaan-Nya. Selawat dan salam ke atas Junjungan Rasul tercinta, Nabi kita Muhammad S.A.W. yang telah menabur bakti memimpin umat ini sehingga datangnya Kiamat.

Alhamdulillah. Dalam kesibukan meladeni hari-hari sebagai pelajar, dan dalam masa yang sama menyandang tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, secara tidak sedar kita telah melewati fasa rahmat dan fasa maghfirah dalam bulan Ramadhan, dan kini kita sedang melalui detik-detik terakhir Ramadhan Karim, iaitu fasa pembebasan daripada azab neraka. Dalam kesempatan yang masih tersisa ini, ayuhlah kita bersama-sama merebut peluang beribadat kepada Allah agar kita tergolong dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang dijamin bebas daripada azab neraka. Melewati sepuluh hari terakhir ini, eloklah kita melipatgandakan amalan melebihi hari-hari biasa dan fasa-fasa sebelumnya yang telah kita lalui dalam bulan penuh keberkatan ini. Usahlah kita biarkan Ramadhan berlalu sia-sia sehingga kelak akan timbul penyesalan di hati kita.

Imam Muslim meriwayatkan daripada Aisyah radhiallahu anha: "Rasulullah S.A.W. bersungguh-sungguh dalam sepuluh (hari) akhir (bulan Ramadhan), hal yang tidak baginda lakukan pada bulan lainnya." Berdasarkan hadis ini, Rasulullah S.A.W. ternyata amat bersungguh-sungguh bagi melipatgandakan amalannya melebihi amalan baginda pada bulan-bulan yang lain. Antara amalan-amalan yang baginda lakukan pada hari-hari terakhir Ramadan ini ialah berqiyamullail, i’tikaf, mengakhirkan berbuka sehingga waktu sahur, serta banyak lagi amalan yang lain.

Menyentuh mengenai sepuluh hari terakhir Ramadhan, maka pasti tidak akan lekang daripada fikiran kita tentang cuti untuk pulang berhari raya di kampung halaman. Lambaian emak dan ayah supaya segera pulang bagi membantu mempersiapkan juadah hari raya sering menggamit-gamit naluri untuk segera berada di kampung. Ya, membantu ibu dan ayah adalah suatu perkara kebajikan yang wajar dilakukan oleh seorang anak sebagai tanda kita menghargai jasa dan pengorbanan mereka yang besar nilaiannya.

Cuma, dalam keghairahan untuk pulang beraya, usahlah kita mengkesampingkan terus tugas mengulangkaji pelajaran kerana tarikh peperiksaan semakin hampir. Seseorang pelajar hanya akan dikategorikan sebagai cemerlang apabila dia memiliki penyuburan dalam ketiga-tiga aspek, iaitu akal atau minda, rohani dan jasmani. Ini bermaksud, pelajar yang cemerlang akan menyeimbangkan di antara akademik, kokurikulum dan amalan atau akhlaknya. Oleh itu, pengabaian dalam salah satu aspek tersebut tidak akan membantu pelajar dalam pembangunan sahsiah yang unggul.

Untuk akhirnya, saya ingin mengucapkan selamat bercuti dan salam Lebaran Aidilfitri. Berhati-hatilah semasa pulang beraya di kampung. Janganlah kita jadikan hari raya sebagai gelanggang tragedi menyayat hati sebagaimana yang sering berlaku pada musim-musim perayaan. Sebaliknya kukuhkanlah ikatan dan persaudaraan dengan tali silaturrahim sesama umat Islam.Sambutlah salam lebaran daripada Persatuan Mahasiswa Islam kepada umat Islam di seluruh dunia serta warga Universiti Malaya khasnya.

Sekian, wassalam.

Muhammad Haafizuddin bin Abirerah,
Yang Dipertua,
Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM),
Sesi 2008 / 2009.

No comments: