Friday, January 9, 2009

Kami BERSAMAMU Palestin


Hari ini masih lagi berterusan serangan Israel ke semenanjung Gaza khususnya dan amnya ke atas negara Palestin. Darah yang berlumuran terpercik dari tubuh-tubuh yang tidak berdosa. Inilah bukti kezaliman yang nyata, hingga sanggup mengorbankan ratusan nyawa serta menyebabkan ribuan mengalami kecederaan. Sungguh memilukan apabila mendapat perkhabaran adanya kanak-kanak yang menjadi mangsa peperangan ini.

“Lima anak perempuan bersaudara sedang tertidur lelap ketika sebuah serangan udara Israel menghentam sebuah masjid di sebelah rumah mereka di Gaza. Salah satu reruntuhan dinding masjid jatuh ke atas atap rumah kecil mereka, dan mereka semua terbunuh semasa mereka tidur. Yang tertua, Tahrir, berusia 17 tahun, dan yang termuda, Jawahir, masih berusia empat tahun”

Begitulah antara berita yang sungguh menyayat hati. Namun yang belum diketahui perkhabarannya tentu lebih dahsyat daripada ini. Sehingga hari ini telah dilakukan siri-siri demonstrasi untuk menuntut keadilan dan keamanan di bumi Palestin. Yang terbaru adalah di hadapan kedutaan Mesir yang dihadiri oleh mahasiswa di seluruh pelosok negara. Demonstrasi ini adalah untuk mendesak kerajaan Mesir dibawah pimpinan Hosni Mubarak. Penutupan pintu sempadan Refah telah menyebabkan bantuan makanan dan kemanusiaan tidak dapat masuk ke Gaza. Inilah yang memilukan hati umat Islam bila mana sebuah kerajaan Islam dilihat bersekongkol dalam keganasan ini secara tidak lansung. Bayangkanlah keadaan saudara kita di Palestin, yang perlukan bantuan, yang perlukan makanan dan perlukan tempat perlindungan.

Jumaat, 9 Januari juga menjadi tarikh apabila dianggarkan 5000 umat Islam berkumpul di kedutaan Amerika Syarikat untuk menunjukkan tanda protes. Berikut merupakan petikan akhbar menunjukkan situasi yang berlaku pada petang jumaat yang mulia ini.

(Pelbagai slogan dan sepanduk dinaikkan antaranya "Boikot Produk Amerika" "Stop Holocaust in Palestine" dan "Support Palestin" di samping laungan kemarahan orang ramai seperti "Jahanam Israel!" "Hancur Yahudi!" berkumandang di pekarangan kedutaan tersebut yang turut menarik perhatian dan menjadikan Jalan Tun Razak Kuala Lumpur sesak oleh kenderaan-kenderaan yang terpaksa berhenti memberi laluan kepada perhimpunan tersebut.)
Sumber:harakahdaily.net

Kehadiran orang ramai ini menunjukkan kebersamaan umat Islam terutamanya untuk rakyat Palestin yang hingga hari ini tidak aman serta dizalimi oleh zionis laknatullah. Untuk akhirnya, marilah sama-sama kita membaca doa Qunut Nazilah di setiap kelapangan waktu demi kesejahteraan seluruh umat Islam tidak kira walau dimana mereka berada.

"Ya ALlah, kami letakkan kamu di batas leher musuh kami, dan kami berlindung
denga-Mu dari kejahatan mereka, ya Allah! leburkan kumpulan mereka, cerai
beraikanlah pakatan mereka, goncanglah pendirian mereka, hantarkan
anjing-anjing kamu ke atas mereka, wahai Tuhan yang penuh raksaksa, wahai Tuhan
yang gagah perkasa, wahai Tuhan yang bersifat murka, ya ALlah, ya ALlah, ya
ALlah, wahai Tuhan yang menurunkan kitab, wahai Tuhan yang mengerakkan awan,
wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-Ahzab, kalahkan mereka,
menangkanlah kami keatas mereka"


~Sejahtera bersama PMIUM~

No comments: