Tuesday, July 9, 2013

Salam Ramadan 1434H


Assalamualaikum semua,

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan "Selamat Meyambut Bulan Ramadan 1434". Sama-samalah kita berdoa supaya Allah SWT memberikan kekuatan kepada kita untuk melaksanakan ibadah sepanjang Ramadan kali ini. Kekuatan yang sebenarnya adalah kekuatan rohani iaitu keimanan kepada Allah dan pengharapan kita kepada-Nya.

Kerap kali kita berhadapan dengan situasi peningkatan mendadak graf kehadiran umat Islam ke masjid di awal Ramadan dan berlaku penurunan seiring dengan berlalunya hari-hari Ramadan. Bukanlah tujuan untuk mengkritik gejala ini, namun kita perlu mengkoreksi kembali apakah punca yang mendorong keadaan sedemikian. 

Hakikatnya, kekuatan ibadah itu datangnya daripada dalaman diri dan bukannya fizikal. Maka dengan sebab itulah, Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh rasa iman dan pengharapan kepada Allah SWT, justeru diampunkan segala dosa-dosanya yang telah lalu. Hadith tersebut jelas menyatakan bahawa syarat pengampunan dosa-dosa lalu ialah dengan melaksanakan ibadah puasa yang beserta dengan rasa iman dan pengharapan kepada Allah SWT, Tuhan yang mengampunkan dosa umat manusia. Inilah yang menjadi tunjang ibadah, tanpanya tiada nilai ibadah tersebut disisi Allah SWT.

Tawaran keampunan daripada Allah SWT tidak hanya pada ibadah puasa di siang hari, namun ia turut melibatkan aktiviti ibadah pada malam-malam Ramadan. Ia sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud; Sesiapa yang mendirikan malam Ramadan dengan penuh keimanan dan pengharapan, maka diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. Juga mempunyai syarat yang sama dengan ibdah puasa di siang harinya.

Kesimpulannya, kita perlu mengekalkan struktur ibadah dalaman dengan sentiasa memenuhkan hati dengan rasa iman dan penuh pengharapan kepada Allah meskipun ibadah luaran berbeza-beza. Pendek kata, 24 jamlah, selagi kita masih hidup dengan menghirup udara Allah SWT dan mengcapi nikmat-Nya.

SELAMAT MENJALANI IBDAH RAMADAN 1434H !!!!


No comments: