Wednesday, June 24, 2009

Forum antara kaum:Dasar PPSMI dari segi Falsafah Pendidikan

Forum antara kaumDasar PPSMI dari segi Falsafah Pendidikan

Masa dan Tarikh26hb Jun 2009Jumaat8.30pm

TempatTingkat 2, Dewan Kuliah KLSCAH


Jemputan Penceramah:

Bekas Ketua Pengarah, DBP Dato’ Dr Hassan Ahmad

Wakil Tamil Foundation, Mr.Arumugam

Pensyarah Universiti Putra Malaysia, Dr. Chong Fah Hing

Pengerusi Forum:

Penceramah Semasa yang Berpengalaman, Encik Lee Ban Chen

Sejak kerajaan mengumumkan dasar PPSMI, dasar tersebut telah menjadi tumpuan dan isu hangat bagi semua pihak.

Apakah yang menjadi halangan dalam melaksanakan dasar pendidikan tersebut? Adakah dasar tersebut akan mempengaruhi pembelajaran para pelajar? Bagaimanakah dasar tersebut mempengaruhi negara, pelbagai aliran sekolah dan sistem pendidikan negara?

Forum antara kaum “Dasar PPSMI dari segi Falsafah Pendidikan” yang dianjurkan oleh Civil Society of LLG Cultural Development Centre Bhd, GMP, KLSCAH CRC dan Tamil Foundation sebagai penganjur bersama forum ini akan sama-sama menyelidiki dan membincangkan perkara tersebut. Forum ini akan dilangsungkan di tingkat 2, Dewan Kuliah KLSCAH pada 26 haribulan June 2009 (Hari Jumaat) pukul 8.30 malam.

UNESCO berpendapat bahawa penggunaan bahasa ibunda semasa pembelajaran kanak-kanak adalah cara yang paling berkesan. Mendapat perhatian daripada orang ramai dan menyedarkan semua pihak agar mengambil berat tentang masa depan anak-anak ialah tujuan utama forum ini. Selain itu, kita juga mengambil peluang ini untuk merapatkan perhubungan, kerjasama, dan perbincangan antara kaum.

Forum tersebut menampilkan penceramah semasa yang berpengalaman, Encik Lee Ban Chen sebagai Pengerusi Forum. Jemputan Penceramah forum tersebut ialah Bekas Ketua Pengarah, DBP Dato’ Dr Hassan Ahmad; Wakil Tamil Foundation, Mr.Arumugam; dan Pensyarah Universiti Putra Malaysia, Dr. Chong Fah Hing.

Pada forum tersebut, khidmat penterjemah akan diberikan untuk menterjemahkan bahasa kepada para hadirin yang tidak fasih dalam bahasa melayu atau bahasa Inggeris. Selain itu, setengah jam sebelum forum berlangsung, pelbagai persembahan antara kaum akan diadakan sebagai sekapur sirih bagi memeriahkan lagi program.

Diharapkan supaya seluruh warganegara akan datang beramai-ramai pada malam tersebut dan kemasukan ke forum tersebut adalah percuma.

No comments: