Wednesday, October 14, 2009

Saya kena prosiding...

Sudah agak lama saya tidak menjegah ke blog untuk menulis lantaran kesibukan harian. Namun kali ini hati saya terpanggil kembali untuk menulis. Apa yang saya ingin coretkan kali ini ialah berkaitan dengan senario kampus yang saya telah lama tidak berbicara tentangnya...

Baru-baru ini, saya dan beberapa rakan yang lain telah dipanggil oleh HEPA untuk berhadapan dengan Jawatankuasa Tatatertib Universiti Malaya. Rujuk di sini. Kami telah dituduh menjemput orang luar iaitu selain dari ahli persatuan pelajar untuk terlibat dalam aktiviti persatuan iaitu dengan memberikan ucapan. Mula-mula saya baca surat prosiding tersebut, saya agak terkejut. Inikah kesalahan yang telah aku buat? Apakah dosa aku membenarkan YB Nik Nazmi berucap dalam AGM PMI?

Setahu saya dia tidak buat ucapan yang menghina Universiti, menghina negara, menggugat keselamatan awam, dan sebagainya. Rujuk di sini. Beliau hanya bercakap mengenai mahasiswa Islam mempunyai tanggungjawap besar kepada pembangunan masyarakat. Beliau juga menggagaskan supaya mahasiswa harus berdiri di atas idealisme mahasiswa tanpa perlu untuk menjadi pak turut kepada mana-mana parti politik. Rujuk di sini.

Saksi yang hadir pada hari itu ramai, bukan ahli PMIUM sahaja. SB UM ada, Pengawai Keselamatan ada, wakil HEPA ada, SB Brickfield pun ada. Bukan setakat ambil gambar, yang catat nota dari awal sampai habis ucapan pun ada...

Bila agaknya Persatuan-persatuan pelajar di UM dapat mengecapi kebebasan bersuara dan bertukar pendapat. Kalau nak kena ikut rule HEPA, nampaknya semua persatuan kena buat program syok sendiri je la dengan sesama ahlinya sahaja...

1 comment:

norazali said...

Ujian yang hadir seperti taj pernah hilang dalam kamus hidup seorang pejuan.. semnoga ko kuat piz