Monday, May 12, 2008

SEKRETARIAT CEGAH RASUAH IPTA




Semalam 12 Mei, saya dan Faisal (SUA PMIUM) pergi bertemu dengan Ayahanda TNC di KPS sekitar jam 4.30 petang. Banyak perkara yang kami bincangkan terutamanya berkaitan dengan PMIUM sendiri. Nanti saya ceritakan.

Sedang kami rancak berbual-bual, tiba-tiba saudara Syakirin Mispan masuk untuk bertemu dengan TNC dan membawa beberapa helai surat. Surat-surat itu adalah untuk ditandatangani oleh Ayahanda TNC.

Saya membaca pada tajuk surat tersebut. Ia tertulis “PENUBUHAN SEKRETARIAT PENCEGAHAN RASUAH DI IPTA”. TNC menandatanganinya. Saya agak terkejut. Saya bertanya pada TNC, “Kalangan student ada yang rasuah juga ke? Ataupun sakretariat ini untuk selidik kakitangan UM?”

Beliau menjawab, “Sekretariat ini under student, baru nak tubuh. Kita bermula dengan UM dahulu. Fungsinya ialah untuk beri penerangan kepada student berkaitan keburukan isu rasuah.”

Saya mengangguk ringan. Dalam hati saya. Ini suatu pembaharuan, tapi masih tidak menyeluruh lagi. Moga-moga harapan dan hasrat TNC untuk melihat UM mendepani kampus-kampus lain dalam isu menangani rasuah ini tercapai dengan jayanya. Saya dan kawan-kawan lain dalam PMIUM sedia memberikan kerjasama sepenuhnya dalam perkara ini.

Kerajaan Malaysia pun sudah banyak kali menekankan dan memberi galakan untuk mencegah rasuah. Badan Pencegah Rasuah (BPR) juga telah distrukturkan semula tidak berapa lama dahulu. Gejala rasuah ini memang wajar ditangani bagi memastikan kejernihan dan keadilan dalam melaksanakan gerak kerja.

Apapun alhamdulillah. Masyarakat sudah mula sedar, rasuah itu durjana. HARAM. Tingal lagi dalam kepala saya, macam mana nak tangani riba pula. Nak tubuh sakretariat student untuk kaji semula pinjaman PTPTN. Yang ni tak ramai student yang sedar lagi. Lebih perlu diberikan penerangan. Saya fikir, kawan-kawan mahasiswa mesti mahu belajar dengan tenang tanpa memikirkan untuk bayar hutang.


No comments: