Friday, August 29, 2008


PERUTUSAN YANG DIPERTUA PMIUM SEMPENA HARI KEMERDAKAAN DAN BULAN RAMADHAN

Bismillahirrahmanirrahim, kesyukuran kita panjatkan kerana hingga saat ini kita semua masih lagi dapat menghirup udara nyaman serta dapat meneruskan aktiviti seharian dengan lancarnya. Bersempena dengan sambutan Hari Kemerdekaan negara yang ke-51 ini, sukalah kiranya saya mewakili PMIUM mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-51 sempena tanggal 31 Ogos ini. Semangat ini diharapkan tidaklah bermusim pada 31 Ogos atau pada bulan Ogos sahaja tetapi haruslah berterusan dan sentiasa segar dalam diri kita. Nilai perjuangan untuk mencapai kemerdekaanlah yang harus dihayati oleh generasi pada hari ini terutamanya generasi muda yang bakal mewarisi tampuk pemerintahan negara pada masa akan datang.

Tidak lupa juga dengan sambutan bulan yang mulia, iaitu bulan Ramadhan yang akan kunjung tiba tidak lama lagi. Ramadhan merupakan bulan yang penuh keberkatan dan setiap individu bergelar Muslim perlu mengambil peluang keemasan yang tiba sekali sahaja dalam setahun. Seharusnya kegembiraan kita menyambut ketibaan bulan Ramadhan adalah melebihi kegembiraan kita menyambut hari kemerdekaan. Namun tiada salahnya untuk kita menghayati erti kemerdekaan agar kita menjadi orang yang bersyukur, seterusnya akan terus berusaha mengekalkan kemerdekaan yang telah dicapai serta akan terus bersama-sama menjadikan negara kita ini sebuah negara yang aman dan damai serta bersatu padu walaupun berlainan agama dan bangsa.

Seperti yang kita sedia maklum, setiap kali menyambut hari kemerdekaan terutamanya pada malam 31 Ogos, pastinya ramai yang akan membanjiri stadium-stadium serta tempat-tempat awam untuk sama-sama mengira detik 12 malam. Di sini, kita akan melihat semangat yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia, namun amat menyedihkan jika sambutan diadakan secara melampau sehingga melanggar nilai-nilai serta batas syariat yang telah ditetapkan dalam Islam. Sewajarnya pada malam ini kita sama-sama bermunajat serta menadah tangan agar keamanan dan kesejahteraan yang dikecapi akan kekal dinikmati.

Sahabat-sahabat sekalian,

Bulan Ramadhan menjanjikan ganjaran yang berlipat ganda. Oleh yang demikian, marilah sama-sama kita mengejar pahala yang dijanjikan serta meningkatkan amal ibadah kita. Sesungguhnya bulan Ramadhan ini adalah bulan untuk menguji hamba yang paling bertakwa di sisi-NYA. Terdapat banyak tawaran seperti ibadah tarawih, berpuasa, sedekah, qiammullail, malam lailatul qadar serta bermacam lagi tawaran yang dijanjikan dengan ganjaran yang hebat. Semoga kita sama-sama dikuatkan iman serta diberi kekuatan untuk menjalani ibadah pada bulan yang mulia ini dengan sebaik mungkin.

Untuk akhirnya, saya sebagai wakil PMIUM mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan dan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan yang mulia. Sekiranya ada salah dan silap, marilah kita bermaaf-maafan serta menghilangkan sengketa sesama kita. Selamat meneruskan perjuangan di Universiti Malaya yang tercinta ini.

~SEJAHTERA BERSAMA PMIUM~

No comments: