Friday, August 29, 2008

RENTETAN AKTIVITI PMIUM: SUATU SOROTAN

Sejahtera bersama PMIUM. Begitulah tema yang dibawa pada kali ini, iaitu pada sesi 2008/2009. Antara sedar atau tidak, kita telah memasuki fasa kedua semester ini dan sudah hampir untuk melangkah ke satu bulan yang mulia iaitu bulan yang penuh rahmat dan keberkatan. Sepanjang semester ini, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya tidak ketinggalan untuk merealisasikan misi dan visinya. Oleh yang demikian, terdapat banyak aktiviti yang telah dijalankan untuk menjadikan segala misi dan visi yang telah digarapkan akan tercapai.

Antara aktiviti yang diadakan ialah pembabitan dalam Minggu PROMO. PMIUM telah membuka booth untuk memberi kemudahan kepada mahasiswa baru mendaftar serta memperkenalkan lagi PMIUM terutamanya kepada mahasiswa Tahun Pertama yang belum mengetahui mengenai PMIUM.

Minggu pengenalan persatuan ini adalah amat penting untuk setiap persatuan memperkenalkan persatuan masing-masing. Setelah minggu PROMO berlalu, maka interaksi PMIUM pula diadakan. Hari Interaksi atau INTEAM `08 telah diadakan di Akademi Pengajian Melayu dan telah mendapat sambutan yang begitu hangat daripada ahli-ahli PMIUM yang mendaftar.


Selepas daripada Hari Interaksi, PMIUM telah dapat melaksanakan aktiviti yang dinamakan kuliah ilmu atau The Garden of Knowledge yang kini telahpun memasuki siri yang ketiga. Bermula dengan tajuk motivasi yang menampilkan Amin Idris sebagai jemputan telah menggamit ramai mahasiswa untuk turut serta dalam kuliah ini.

Kuliah ilmu seterusnya ialah kuliah berkaitan dengan cinta yang diadakan di Fakulti Ekonomi Dan Pentadbiran. Pada kuliah itu juga telah diadakan perasmian Kempen Keselamatan Mahasiswi yang dianjurkan oleh HEWI PMIUM. Ketua Pegawai Keselamatan telah merasmikan kempen ini.


Pada 28 Ogos iaitu malam khamis baru-baru ini, bertempat di Kompleks Perdana Siswa, PMIUM telah mengadakan forum kemerdekaan yang diberi tajuk The Unsung Hereos iaitu yang bermaksud Hero yang tersembunyi. Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Khay Kim dan Dr Wan Abdul Rahman Wan Adul Latif telah menjadi ahli panel forum yang julung-julung kali diadakan ini. Tujuan utama forum ini adalah membangkitkan semangat menghayati perjuangan pejuang-pejuang kemerdekaan dalam menuntut kemerdekaan tanah air yang kita cintai.

Terdapat juga aktiviti-aktiviti yang telah diadakan seperti menyambut kehadiran mahasiswa baru, Program Ziarah Mesra ke PPUM, program JOM SISWI di Tasik Varsiti pada setiap petang Ahad, serta beberapa aktiviti lain seperti kuliah-kuliah agama yang disampaikan di kolej-kolej kediaman. Aktiviti-aktiviti serta program yang dijalankan ini adalah bertujuan murni dalam melahirkan mahasiswa yang intelek serta berilmu pengetahuan di samping mempunyai pelbagai kemahiran ataupun multi skill. Mahasiswa sebeginilah yang diharapkan apabila keluar kelak akan dapat menjadi pemimpin negara khasnya, serta dapat berbakti kepada masyarakat amnya.

Sambutan Mahasiswa Baru 08/09


Program Ziarah Mesra(PZM)

Jom Siswi

Terdapat pelbagai aktiviti lagi yang telah direncanakan dan akan dilaksanakan terutama pada bulan Ramadhan yang mulia nanti. Bersama-samalah kita mengimarahkan bulan yang mulia ini dengan aktviti yang dapat menambahkan keimanan dan menjadikan diri kita lebih taqarrub kepada Allah.

~SEJAHTERA BERSAMA PMIUM~


No comments: