Friday, October 24, 2008

PERUTUSAN YANG DIPERTUA PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UNIVERSITI MALAYA SEMPENA PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER

Bismillahirrahmanirrahim.....

Pertama dan selamanya marilah kita bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan keizinanNYA jualah dapat kita meneruskan hari-hari kita sampai ke saat ini. Alhamdulillah wabihi nasta’in wa ‘alaihi tawakkalna wahua Rabbul ‘arsyil ‘azim. Dengan Izin Allah juga, dapat lagi kita menempuhi satu lagi cabaran yang kecil dalam kehidupan kita ini. Cabaran dan ujian ini yang menguji sejauh manakah kita telah berusaha seterusnya bertawakal dalam mencari ilmu pengetahuan untuk kegunaan kita di dunia mahupun di akhirat kelak.

Di sini, inginlah kiranya untuk saya menyeru diri saya serta sahabat-sahabat semua untuk menggunakan peluang yang ada untuk terus utuh bergantung pada Allah. Percaya dan yakinlah bahawa setiap yang dikurniakan kepada kita merupakan nikmat atau ujian adalah untuk menentukan siapakah antara kita yang paling bertakwa di sisi Allah. Seperti yang kita sedia maklum tinggal beberapa minggu sahaja lagi kita akan menempuh peperiksaan akhir semester. Di harapkan agar kita bersedia serta sentiasa meletakkan pergantungan kita hanya kepada Allah semata-mata.

Seterusnya, marilah kita memperbanyakkan solat. Antara solat yang seharusnya kita lakukan ialah solat tahajud, solat hajat, solat istikharah dan pelbagai lagi solat sunat. Sememangnya solat ini mempunyai pelbagai hikmahnya dan akan menenangkan hati sesiapa yang mengerjakannya. Semoga dengan amal ibadah yang kita lakukan ini membolehkan ilmu yang kita dapati akan mudah untuk meresap ke dalam jiwa kita seterusnya akan membuatkan kita ingat sampai bila-bila. Solat juga akan memberi ketenangan kepada hati dan memudahkan kita menerima ilmu selain mempertajamkan akal. Inilah antara usaha yang dapat kita lakukan selain daripada mengulangkaji pelajaran, membuat soalan-soalan yang lepas serta melakukan rujukan.

Sahabat-sahabat sekalian,

Selain daripada solat, antara amalan yang harus kita amalkan ialah doa. Doa merupakan senjata orang mukmin. Melalui doa seseorang boleh meminta apa yang dihajati kepada Pencipta secara lansung. Seperti yang termaktub dalam ayat al-Quran yang bermaksud “Berdoalah kepadaKU, nescaya akan Aku perkenankan”. Lihatlah betapa besarnya kesan doa dalam kehidupan kita sebagai orang Islam. Sebagai seorang yang beriman maka sewajarnyalah untuk kita menggunakan wasilah yang telah dibentang di hadapan kita sebagai satu cara untuk kita lebih mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

Untuk akhirnya, ingin saya kongsikan di sini bahawa “ Success is a journey not a destiny”. Marilah kita sama-sama mencapai kecemerlangan di dunia dan di akhirat. Selamat menempuh peperiksaan akhir semester.Lakukan yang terbaik demi agama, bangsa dan negara. Wabillahi taufik wal hidayah wassalamua`alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Sekian, moga kejayaan mejadi milik kita.

No comments: