Thursday, February 19, 2009

ISU ELIZABETH WONG: WANITA PERLU BERWAPADA

Politik Malaysia semakin bercelaru dengan berbagai isu-isu yang pelik-pelik. Terbaru, kita digemparkan dengan berita penyebaran foto dan klip video separuh bogel Exco Wanita Selangor, Elizabeth Wong yang juga merupakan ADUN Bukit Lanjang menerusi internet. YB yang masih bujang itu telah mengambil tindakan untuk membuat aduan polis dan menyifatkan beliau menjadi mangsa keadaan. Isu ini telah menarik perhatian berbagai pihak terutamanya setelah YB Eli membuat sidang media dan menawarkan diri untuk meletakkan jawatan. Namun begitu sehingga hari ini beliau masih lagi belum mengumumkan sebarang keputusan terhadap statusnya dan masih menunggu arahan dari kepimpinan parti dan MB Selanor sendiri.

Berbetulan dengan sebuah program yang dianjurkan oleh Helwa Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM) iaitu Minggu Mahasiswi Islam (MISIS 09), isu Wong memberikan banyak peniktibaran yang boleh diambil oleh seluruh warganegara khususnya wanita. Semalam, program yang mendapat kerjasama dari Hewi PMIUM dan PEMADAH (Persatuan Mahasiswa Kedah UM) telah mengadakan Bengkel Seni Mempertahankan Diri Wanita Bersama En. Kamal Effendi. Bengkel tersebut antara lain menekankan betapa pentingnya skill pertahankan diri bagi wanita terutamanya bagi mereka yang hidup di bandar-bandar besar.

Pada asasnya wanita tidak cukup dengan mempelajari kaedah-kaedah mempertahankan diri secara fizikal semata-mata. Namun mereka juga perlu berwaspada dengan perkara yang berlaku di sekeliling mereka. Isu YB Eli sebagai contoh, beliau sama sekali tidak pernah menduga bahawa tabiat tidurnya itu akan dihebahkan kepada umum suatu masa kelak. Perkara sebegini juga tidak mustahil berlaku pada kita. Mungkin masa sekarang kita merasakan tiadak mengapa dan sekadar untuk berseronok-seronok. Siapa tahu pada masa akan datang kita menjadi orang ternama dan memegang jawatan tinggi dalam kerajaan. Gambar yang dulunya mengembirakan bertukar menjadi mengerikan. Ia sudah melibatkan maruah dan harga diri.

Saya melihat suatu yang istemewa dalam ajaran Islam iaitu pensyariatan menutup aurat. Suatu ketika dahulu selalu terfikir, kenapa wanita Muslim kena tutup seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan. Hatta sesama wanita Muslim pun ada auratnya iaitu dari pusat hingga lutut. Tidak lain dan tidak bukan ia adalah demi menjaga maruah wanita itu sendiri. Tambahan pula dunia sekarang semakin canggih dan teknologi semakin tinggi.

YB Eli bernasib baik kerana beliau masih belum berkahwin. Agaknya kalau beliau telah berkahwin, isu ini akan jauh lebih rumit lagi.

Dari sudut yang lain, perkara yang dilakukan oleh pihak yang ingin menyebarkan foto dan video tersebut merupakan suatu tindakan yang tidak berakhlak dan melampau. Saya juga boleh sifatkan disini sebagai tidak bertamadun. Walau apa jua motif yang ingin dilakukan pihak terbabit, ia telah menjatuhkan maruah dan mengaibkan seorang wanita di negara ini sekaligus mencabar tahap keselamatan wanita-wanita lain di negara ini. Kes ini mungkin menjadi isu hangat lantaran beliau adalah ADUN dan juga Exco Kerajaan, tetapi saya yakin banyak lagi kes seumpama ini berlaku pada wanita-wanita di Malaysia.

Oleh itu, saya secara peribadi tidak nampak penyelesaianyya meleinkan kembali kepada ajaran Islam. Siatem Islam, meskipun yang menerimanya adalah dari kalangan non-Muslim, mereka akan tetap terpelihara dan keselamatan mereka terjamin.

No comments: