Tuesday, August 5, 2008

PERUTUSAN YDP PMIUM 08/09


PERUTUSAN YANG DI PERTUA PERSATUAN MAHASISWA ISLAM SEMPENA MINGGU GRADUASI

Bismillahirrahmanirrahim

Di kesempatan yang masih berbaki ini, saya mewakili Persatuan Mahasiswa Islam ingin mengucapkan sekalung tahniah buat semua graduan yang berjaya menamatkan pelajaran seterusnya dapat bergraduasi pada minggu ini. Semoga kejayaan yang lebih cemerlang bakal dinikmati apabila berada di dalam arena pekerjaan kelak.

Menjulang tradisi, memacu inovasi, begitulah tema yang ditonjolkan pada Festival Konvokesyen pada kali ini. Seperti yang kita sedia maklum, tradisi kecemerlangan merupakan tradisi yang perlu dipertahankan oleh semua warga Uni Malaya tidak kira sama ada mahasiswa ataupun staf akademik dan staf biasa. Universiti yang tertua ini telah dapat melahirkan pemimpin terkemuka di negara Malaysia yang kita cintai ini.

Buat semua warga kampus yang masih lagi mempunyai sisa pengajian di Uni Perdana ini, marilah kita sama-sama menggunakan peluang yang ada untuk terus menggapai cita-cita seterusnya dapat menyumbang khidmat bakti kepada agama, bangsa dan negara tercinta. Teruskan perjuangan kita dalam menuntut ilmu dan semoga ilmu yang kita dapati itu mempunyai keberkatan dan dapat menjadikan diri kita seorang yang berpengetahuan serta berakhlak terpuji.

Rakan-rakan sekalian,

Sesungguhnya alam kampus merupakan alam yang begitu mencabar namun situasi sebenar berhadapan dengan masyarakat adalah lebih mencabar lagi. Apabila berada dalam kelompok masyarakat, kita seharusnya sedaya upaya berusaha untuk menyesuaikan diri serta dapat mengaplikasikan ilmu yang telah kita pelajari selama ini. Gunakanlah segala pengalaman berada di universiti samaada di dalam bilik kuliah ataupun dalam berpersatuan untuk digunakan apabila keluar dari alam kampus.

Memetik intisari daripada kata-kata aluan bonda di dalam laman web UM antaranya, Ralph Waldo Emerson once said, "It is not the length of life, but depth of life". It matters not that UM is the oldest, but what matters is that UM, through its years of experience, has the most to offer menunjukkan kepada kita semua bahawasanya umur ataupun usia uni perdana ini bukanlah suatu ukuran bahkan pengalaman serta apa yang ada pada UM itu sendiri yang memberi makna atau nilai pada universiti tertua ini.

Sebelum saya melengkapkan tinta ini marilah sama-sama kita menghayati satu rangkap pantun untuk panduan kita bersama;

FESKUM kali ini gilang gemilang,
Meraikan kejayaan semua graduan,
Jadikan UM universiti terbilang,
Agar dapat lahirkan generasi hadapan.

~SEJAHTERA BERSAMA PMIUM~