Tuesday, July 28, 2009

Bumi Tarbiyah: Secebis Kenangan Nilam Puri

Setiap kali ada kesempatan, saya akan buka balik folder album lama-lama. Saya suka melihat gambar-gambar dahulu. Terutamanya bila semangat juang menurun, rasa tertekan, dan macam-macam lagi lah. Antara gambar yang menarik minat saya ialah gambar di atas. Kenangannya terhadap bumi tarbiyah Nilam Puri.

Mengimbau kenangan lalu, kehidupan di Nilam Puri sangat indah. Saya berani menyatakan bahawa Biah Islamiyah di NP berjaya dihidupkan sehinggakan di sana, semua Muslimatnya bertudung labuh, berstoking, meskipun latar belakangnya belajar di sekolah biasa. Bila difikir kembali, ia sungguh pelik dan mengagumkan. Tanpa undang-undang yang ketat dari pentadbiran, budaya dan persekitaran di NP dapat terbentuk dengan baik (mungkin kerana berkat doa tokoh-tokoh agama yang pernah belajar di situ dahulu).

Semasa di NP dulu, saya sangat suka solat berjemaah di Masjid Kampung Laut (dikenali dengan MKL). Walaupun kelihatan lama dan usang, tapi solat di dalamnya terasa sungguh tenang. Pada masa itu MKL ialah satu-satunya masjid yang tempat kami (pelajar UMNP) solat 5 waktu secara berjamaah. MKL menjadi tempat bertemunya mahasiswa dari 3 kampus iaitu UM, KIAS, dan PBA. Perkongsian yang terjalin membentuk ukhuah yang sangat erat hingga kini. Kami bergilir-gilir memberi kuliah dan menghidupkan MKL dengan budaya usrah. Bayangkan, solat subuhnya sahaja melebihi 10 saf. Duduk di sana rasanya sudah hampir tiba kemenangan Islam.

Budaya kejut subuh antara yang paling unik. Bayangkan di kolej kediaman sebuah kampus ,kita bebas masuk ke tiap-tiap bilik untuk mengejut penghuninya bangun menunaikan solat subuh. Majoriti pelajar lelakinya istiqamah berkopiah ke kelas. Kalau kuliah malam, ada yang hadir ke kelas dengan berserban. Menarik.

Banyak lagi perkara-perkara menarik yang ada di NP yang sukar untuk diceritakan. Saja saya tulis di sini bagi melepasakan rasa rindu yang menggamit diri ketika ini...

3 comments:

ibnu zubair al biroqiyy said...

huhuh...teringat mase kat sane dulu..
manis betul....betul kate nta apis...

NuRmyLiFe said...
This comment has been removed by the author.
NuRmyLiFe said...

Salam, ya nilam puri pastinya membawa erti yang bermakna kepada sesiapa yang mengambil mutiaranya. Kenangan yang tidak mampu untuk diputar waktunya kembali.
Kerna kita akan terus melangkah dan mealangkah. Allahu akbar.