Sunday, November 8, 2009

Komen terhadap Penggulungan TGHH

Walaupun kepimpinannya mendapat kritikan, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau tidak akan meletakkan jawatan kerana ia merupakan satu tanggungjawab dan kepercayaan daripada ahli parti itu.

"Kita pikul tanggungjawab sepenuhnya. Dan hari ini, kita mendapat kepercayaan daripada perwakilan (peserta seminar) yang datang dari seluruh negara. (Kepercayaan) ini menambahkan lagi pendirian kita dengan sikap kita," katanya.

Bercakap dalam sidang media selepas seminar politik PAS di Gombak hari ini, beliau menyifatkan kritikan terhadap kepimpinannya, terutama ahli akademik, tidak semuanya tepat.

"Kita anggap (kritikan) itu biasa. Kita matang dengan kritikan. Kritikan itu ada yang benar, ada yang tidak benar. Yang benar kita ambil, yang tidak benar, kita jawab," kata Abdul Hadi.

"Kita tidak menolak ahli akademik."

Beliau didesak berundur, antaranya, oleh pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Abdul Aziz Bari dengan alasan kepemimpinannya lemah dan tidak dapat berperanan dalam politik baru Pakatan Rakyat.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub dan Setiausaha Agungnya Datuk Mustafa Ali turut hadir pada sidang media itu.

Ditanya tentang kajian pensyarah Universiti Malaya Dr Abu Hassan Hasbullah yang menyimpulkan bahawa 50 peratus masalah parti itu berpunca daripada kepemimpinan, Abdul Hadi berkata:

"Dia punya kajian tidak terperinci. Kita ambil maklum dan kita akan tingkatlan lagi (kemampuan parti). Itu saja,"

Dr Abu Hassan, yang diundang menyampaikan pandangannya dalam sesi percambahan minda pada seminar tersebut bersama Dr Abdul Aziz, turut menyampaikan dapatan tinjauannya bahawa Abdul Hadi tidak mendapat tanggapan positif masyarakat.

Ketika menyampaikan ucapan penggulungannya di akhir seminar itu, Abdul Hadi kelihatan mempertahankan dirinya dengan menyamakan pemimpin PAS sebagai pemain bola sepak dan ahli akademik sebagai pengulas sukan.

"Kita berada di medan dan mereka yang lain adalah pengulas, seperti dalam sukan dan permainan bola sepak. Dan sudah tentu ada provokasi, (seperti) lempar mercun dan sebagainya.

"Tetapi kita sebagai pemain jangan cepat melatah, lempar mercun sama," katanya.

"Kita mesti berjiwa besar. Walaupun ada teguran keras, suruh pecat kapten. Tetapi dalam sebuah perlawanan, kita belum habis masa bermain.

"Sebagai pemain profesional, kita tidak boleh pecat kapten di tengah-tengah permainan."

Sumber- Malaysiakini-

[Komen saya]

1. Suatu ketika dahulu sebelum merdeka pernah berlaku pertembungan antara pemikiran 'kaum tua' dan 'kaum muda' dalam sejarah perjuangan Islam di negara ini.

2. Sekali lagi berlaku reformasi sebegitu iaitu bila mana gelombang 'kepimpinan ulama' menyerap masuk dan menyingkirkan 'kepimpinan nasionalis Islam'.

3. Terbaru, kini muncul semula pertembungan sebegitu. Ada yang kata pertembungan Ulama vs Profesional, UG vs PR, Erdogan vs non-Erdogan, dll. Walau apa jua pelabelannya, hakikatnya kini sejarah tersebut kembali berulang.

4. Tiada apa yang perlu dibimbangkan, ia normal sebagai suatu proses ke arah kematangan dan perlu diterima secara terbuka.

5. Saya sebagai golongan muda kini melihat PAS sebagai 'Parti orang tua'. Bukan tua umur, tapi tua pemikiran. Langsung tak catchy dengan orang muda. Harapan saya, pimpinan jangan benarkan perspektif tersebut berpanjangan. Kalau dah jadi evergreen, PAS dah tak relevan lagi untuk anak muda pada masa hadapan.

6. Kritikan dan pandangan yang berbeza sangat perlu sebagai check and balance sesebuah organisasi. Pandangan Prof Aziz Bari dan Prof Abu Hassan bukanlah sampah. PAS tidak perlu berlagak dengan menyatakan akan mengkaji semula kajian tersebut.

7. Bertindak berdasarkan apa yang ada dahulu. Lagipun pada saya, dua tokoh akademik tersebut tidak mempunyai niat yang buruk. Boleh jadi niat mereka lebih murni dan ikhlas daripada sesetengah pemimpin dan ahli PAS.

8. Ucapan penggulungan TGHH boleh disifatkan sebagai defensif dan tidak bersifat proaktif. Tiada sebarang penegasan. Tiada tindakan baru yang efektif, relevan, dan menjawab kekusutan pemikiran rakyat Malaysia. Idea penyelesaian yang tidak tajam.

9. Analogi pimpinan PAS umpama pemain bola sepak di tengah padang masih dilihat mempunyai ralat dan jauh sekali menjawab persoalan serta menenangkan ahli, penyokong, dan pengundi. Mungkin menyelesakan beberapa golongan tertentu.

10. Kritikan saya, bagaimana kiranya pemain-pemain dan kapten yang dikritik lemah tersebut kekal dalam separuh masa berikutnya? Adakah mereka terus mengharapkan 'gol keajaiban'? Saya cukup yakin, natijahnya ialah 4-0 atau 7-0. Dan sebelum perlawanan tamat, sebahagian besar penyokong telah keluar dari stadium, bagi yang tidak hadir mereka awal-awal lagi telah menutup tv atau radio. Yang masih tinggal di stadium akan menjadi malu untuk mengibarkan bendera, jauh sekali untuk melompat-lompat dan menjerit menyatakan sokongan.

11. Dan yang paling dahsyat ialah, peristiwa malang tersebut tercatat dalam sejarah akibat kedegilan jurulatih, kapten, dan pemain-pemainnya.

12. Lepas ni jangan mimpi la jualan jersi dan produk-produk pasukan tersebut akan laris di pasaran jauh sekali nak di cetak rompak...

13. Wallahu a'lam.

3 comments:

syuhadah dzarawi said...

Salam.

Anak-anak muda memang jiwanya sangat bersemangat dan penuh dengan kritikan. Tapi agaknya apakah mereka akan menjadi sama biLa dah tua keLak. Suatu masa duLu TGHA juga pernah jadi org muda yang sama- dunia berputar.

Muda ada peranan sendiri, tua ada peranan sendiri. Cuma sayang, anak muda lebih gemar melalak dan memekik supaya suara didengari tapi sebenanrnya apa pun tak ada. saYang...

[sYud dah tua=)]

p/s: krim saLam anak dan isteri

Hasrizal Abdul Jamil said...

Salam...

Jangan diremehkan pandangan anak muda. Musyrikin zaman Ibrahim alayhi al-salaam menjadikan alasan Ibrahim itu hanya seorang muda yang tak tahu apa. (Al-Anbiya’ 21: 60).

Pesan Mandela, "When the water starts boiling it is foolish to turn off the heat"

Hakim Mohd Nor said...

berhati-hati bila membuat ulasan ...

that's enough for my comment

:)