Friday, January 21, 2011

Antara Kuching Dan Penang...

Alhamdulillah, penantian selama ini berakhir. Setelah melalui ujian MTEST dan temuduga, akhirnya keputusan KPLI-Jqaf ambilan Januari 2011 memihak kepada saya. Namun begitu ada masalah di sebaliknya iaitu saya kena ke Kuching!!!

Hmm, semalam ada jiran belakang (yang anaknya juga dapat KPLI-Jqaf, tapi kat Penang ja) beritahu, "Ala, kat Sarawak pun tak nak pi...". Haha, nada itu agak sinis. Tapi saya punya pertimbangan yang berbeza dalam isu ini.

Mungkin ada yang hairan kenapa saya menolak tawaran ini memandangkan sebelumnya saya beriya-iya ikuti MTEST dan sesi temuduga. Memang benar, saya bercita-cita ingin menceburkan diri dalam bidang pendidikan sebagai kerjaya walau apa jua peringkat (tak termasuk pra atau tadika la). Lantaran itulah saya memohon KPLI-JQAF.

Dalam masa yang sama, saya kini dalam semester yang kedua pengajian di USM. Masih berbaki sekurang-kurangnya satu semester lagi untuk menamatkan pengajian di peringkat M.A. Rasanya, kalau dapat KPLI-Jqaf dalam semenanjung hatta Johor pun saya masih boleh menerimanya. Ini kerana saya perlu berulang seminggu sekali ke Penang untuk mengikuti kelas.

Ada yang bertanya kenapa saya mohon juga kalau dah tahu masih belajar. Sukar juga nak jawab soalan ini. Pada asasnya pengajian saya di USM tidak dibiayai oleh mana-mana biasiswa. PTPTN pun tak nak minta. Dah serik. Jadinya, saya memerlukan pendapatan sendiri untuk membiayai pengajian di samping keperluan-keperluan untuk membeli buku-buku. Kebanyakan buku-buku tersebut harganya tinggi.

Dulu saya pernah jadi guru ganti Jqaf di PJ. Ada seorang ustaz Jqaf di situ beritahu bahawa Jqaf ni kalau minta, tak kena hantar pergi Sabah atau Sarawak. Berbeza dengan KPLI atau DPLI yang lain. Jadi atas sebab itulah saya minta Jqaf. Haha, yang berlaku adalah sebaliknya. Mungkin keadaan kini telah berubah.

Mula-mula baca keputusan tersebut, ada juga terdetik di hati rasa gembira. Gembira sebab dapat kembali semula ke Sarawak. Terubat juga rindu untuk ke sana. Dulu masa kecil-kecil, saya pernah duduk di Sarawak. Sempat la belajar tadika hingga darjah 3 di sana. Bila balik ke semenanjung kawan-kawan panggil saya 'budak Sarawak' sebab tak boleh cakap semenanjung. Kalau dapat pergi ke sana seronok juga, dapat eratkan hubungan dengan keluarga angkat di sana. Meski tak pergi berkursus di sana, azam dan cita-cita tersebut masih jua di hati ini :)

Cerita pula di Penang. Kat sini saya masih banyak tugasan selain menyambung pengajian. Jadinya, kalau tiba-tiba meng'hilang'kan diri ke Sarawak, jem habis kerja-kerja di sini. Dulu masa di kampus, sering juga guru-guru menyebut, seorang da'ie kalau dia dicampak ke daratan menjadi gunung, dicampak ke lautan menjadi pulau. Maknanya ke mana sahaja kita pergi, tempat tersebut akan subur dengan Islam. Walau pun kita berseorangan.

Mungkin kata-kata tersebut boleh dibuat peringatan bersama terutamanya kawan-kawan yang seangkatan dengan saya yang dapat KPLI-Jqaf ke Sabah dan Sarawak. Janganlah kita ini hanya mengejar elaun dan kerjaya semata-mata tanpa ada sebarang sumbangan kepada masyarakat sekeliling. Meskipun hanya mengajar di sekolah rendah, hakikatnya kita adalah seorang ustaz atau ustazah. Masyarakat sekeliling memerlukan kita untuk menasihati dan membimbing mereka ke arah Islam yang sebenar.

Wallahu a'lam

No comments: