Friday, January 21, 2011

Makin Ramai Rakyat Malaysia Membaca

Ilmu itu datangnya melalui pembacaan dan penulisan. Kerana itulah al-Quran dalam surah al-'Alaq ada sebut, maksudnya:

"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan (1) Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah (2) Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah (3) Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan pena (4) Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya (5) Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas (6) Kerana dia melihat dirinya serba cukup (7) Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kamu (akan) kembali (8)

Bila sesebuah masyarakat tersebut, aktiviti membacanya kurang, penerbitannya juga kurang akibat tiada penulisan, maka sudah pasti masyarakat tersebut akan mundur. Ini boleh berlaku meskipun masyarakat tersebut dilihat seolah-olah telah maju dari segi prasarananya. Namun hakikatnya masyarakat tersebut adalah mundur dari segi pemikiran, akhlak, adab, dan tingkah laku dalam kehidupan seharian. Itulah sebabnya kita boleh tengok, orang yang hidupnya mewah, serba-serbi cukup, namun mempunyai akhlak dan tingkah laku yang buruk. Ini tidak menyenangkan. Ia bukanlah suatu kebahagian pada dirinya dan masyarakat sekelilingnya.

Dulu waktu di sekolah menengah, saya dan kawan-kawan sering dimomokkan dengan oatak orang Melayu yang masih segar dan laku untuk dijual kerana neuron-neuronnya tidak banyak yang digunakan. Ini kerana orang Melayu dikatakan malas membaca, apatah lagi untuk berfikir perkara-perkara yang kompleks. Ini berbeza dengan otak-otak bangsa lain seperti orang Eropah, Jepun, dan lain-lain. Antara yang disebut juga ialah purata rakyat Malaysia membaca buku adalah 1 buku untuk 1 tahun. (Nasib baik tak 1 buku untuk 1 Malaysia, lagi la sempit otak bangsa Melayu jadinya.)

Pernah juga saya mendengar dari ibu saudara yang kerja di DBP, kenapa karya penterjemahan di negara ini agak lembab berbanding negara-negara lain. Katanya, disamping kurangnya tenaga pakar, kuasa membaca rakyat Malaysia tidak setinggi negara lain. Ia sekaligus mendorong kepada penurunan graf jualan dan keuntungan bagi karya-karya ilmiah dan terjemahan. Perkara ini juga menyebabkan tiada syarikat-syarikat penterjemahan dapat konsisten dan menyumbang dengan baik. Semuanya bergantung kepada badan-badan kerajaan seperti DBP, Insitut Terjemahan Negara. Pun begitu, badan-badan tersebut juga tidaklah terlalu aktif memandangkan minat membaca yang lemah di kalangan rakyat Malaysia.

Namun momokan tersebut kini tidak lagi kedengaran. Minat membaca di kalangan rakyat Malaysia kini telah meningkat. Terbaru, boleh baca di sini. Tabiat membaca di kalangan orang ramai meningkat sedikit sebanyak 1.3 peratus tahun lepas dengan 56,676 telah mendaftar sebagai ahli perpustakaan tempatan di seluruh negara, menurut statistik Perpustakaan Negara.

Bagus juga Perpustakaan Negara mengeluarkan statistik tersebut. Namun, masih ada persoalan yang timbul di benak saya. Apakah bahan bacaan yang meningkat tersebut menyumbang kepada tamadun bangsa sebagai sesuatu yang positif atau sebaliknya. Kalaulah yang meningkat tersebut adalah seperti membaca komik atau majalah-majalah hiburan, ia akan merosakkan dan bukan lagi membina masyarakat. Mungkin statistik tersebut perlu diditilkan lagi.

Saya juga tumpang gembira kiranya masyarakat ini adalah masyarakat yang membaca. Ini kerana masyarakat akan terbina pemikiran mereka dari satu tahap ke satu tahap yang lain. dari hanya sekadar membaca, berubah kepada kefahaman, dan akhirnya mampu untuk menilai dan mengulas sesuatu perkara. Labih hebat lagi ialah banyak idea-idea baru yang muncul menerusi pembacaan-pembacaan tersebut.

Pada saya, pembacaan ada dua kategori. Satunya ialah membaca buku atau tulisan. satu lagi ialah membaca dengan meneliti alam sekeliling. Ia lebih tepat untuk dikatakan belajar dari pengamatan terhadap pengalaman. Oleh sebab itu, ramai kanak-kanak mampu untuk belajar meskipun asalnya buta huruf.

Apa yang saya ingin kaitkan ialah rancangan-rancangan di TV dan Radio yang tidak banyak membantu perkembangan minda secara positif kepada masyarakat. Ini kerana, meskipun berlaku peningkatan tabiat membaca, namun ia masih kecil jika dinisbahkan dengan keseluruhan rakyat Malaysia. Ini bermakna, sebahagian besar rakyat bergantung kepada media massa untuk menambahkan pengetahuan dan maklumat.

Amat malanglah kiranya mereka terdedah dengan media massa namun maklumat dan ilmu pengetahuan mereka tidak bertambah. Saya teringat kata-kata Dr Asri dalam kelas. Orang PR kalau boleh nak harga barang naik lagi supaya boleh mainkan isu ini dan meraih sokongan masyarakat. Begitu juga dengan BN, kalau boleh biarlah orang PR terus krisis dan buruk supaya mereka dapat undi rakyat. Sama juga macam doktor, kalau boleh biarlah orang sakit supaya pendapatan mereka bertambah (tak semua doktor ya).

Mungkin ada kebenarannya...

No comments: