Saturday, January 17, 2009

PMIUM kesal tempat ibadah dihina




Kejadian pada waktu sebelum subuh 16 januari 2009 merupakan kejadian yang sangat besar impaknya terutama pada umat Islam keseluruhannya. Penemuan kepala khinzir di dalam surau di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya adalah penghinaan yang paling besar kepada seluruh umat Islam. Kami di pihak mahasiswa Islam mengecam perbuatan yang sangat zalim, biadap serta perbuatan mencela seperti ini.

Ini menunjukkan terdapat sesetengah pihak yang berani secara terang-terangan menghina tempat ibadah yang menjadi lambang kesucian agama Islam itu sendiri. Surau dan Islam sinonim. Surau adalah tempat ibadat orang Islam, surau menjadi tempat yang suci dan murni. Tempat di mana ibadah khusus dilakukan sepanjang hari di sini. Tambahan pula di sinilah tempatnya para ilmuan menunaikan kewajipan sehari-harian.


Sekarang ini, kita hanya menunggu laporan kajian dari pakar forensik berhubung kejadian ini serta siasatan lanjut polis mengenai kes ini. Namun, kami di pihak PMIUM sendiri tidak mahu kejadian yang seumpama ini berlaku buat kedua kalinya. Siasatan lanjut perlu diteruskan untuk mencari siapakah dalang yang bertanggunjÙ„awab menghina rumah Allah ini. Seterusnya kita berdoa dan memohon petunjuk dari Allah agar dapat memberi pengajaran serta balasan setimpal bagi sesiapa yang melakukannya.


Di pihak kami, tindakan seperti ini adalah tidak wajar sama sekali. Di dalam undang-undang sekalipun, penghinaan kepada sesuatu agama itu adalah di larang sama sekali. Inilah tindakan biadap yang berlaku di akhir zaman yang penuh fitnah serta dugaan ini. Kepada seluruh umat Islam marilah kita sama-sama memanjatkan doa agar Allah memberikan pengajaran setimpal bagi sesiapa yang telah menghina rumahNYA serta menghina tempat ibadah bagi seluruh umat Islam.


No comments: