Wednesday, December 16, 2009

Jalan-Jalan Di Karnival Islam


Masuk malam tadi sudah dua malam berturut-turut saya mengunjungi Karnival Islam An-Najah. Karnival ini bertempat di Masjid Jamek An-Najah, Padang Serai, Kulim.

Antara yang menarik dalam karnival ini ialah:

1. Pameran Tamadun Islam (IQRA') yang didatangkan khas dari USM. Antara yang dipamerkan ialah hasil-hasil seni dan peninggalan tamadun Islam seperti khat, kitab-kitab lama, alat-alat muzik, peralatan perang, kompas, dan sebagainya. Yang paling menarik sekali ialah pameran berkaitan cebisan serban Nabi dan Saidina Ali.

2. Jualan dan gerai-gerai yang sangat banyak dan pelbagai. Menarik sungguh. Tapi kalau nak jalan-jalan kenalah bawa duit sama.

3. Setiap malamnya pula diisi dengan pengisian-pengisian yang menarik. Umpamanya malam tadi, saya dan keluarga dapat mengambil mutiara-mutiara berharga dari Ustaz Abdullah Khairi. Malam sebelumnya pula kami telah mendengar dendangan lagu/nasyid dari Saudara Azhan Atan.

Untuk malam ini, teater 'Menunggu Kata Dari Tuhan' oleh Saudara Sabri Yunus. Malam esok pula ceramah dari Ustaz Muhd Radzi Abd. Hamid dan dendangan nasyid oleh Kumpulan Zahran.

Lusa yang paling best iaitu Forum Perdana Ehwal Islam. Panel-panel forum tersebut ialah; Dato' Abu Hassan Din, Ustaz Badrul Amin Baharom, dan Ustaz Muhd Isa Abdul Rahman dari Pejabat Mufti Kedah.

4. Terdapat juga sukaneka untuk kanak-kanak, cabutan bertuah bagi para pengunjung, peluang untuk menunggang kuda, dan banyak lagi yang menarik.

Rasanya cukup untuk dikongsikan. Bagi yang berhampiran, mari sama-sama kita rasai kemeriahannya.


Konsert Azhan Atan

No comments: