Wednesday, August 17, 2011

Mana Lagi Mulia: Muhammad atau Isa ?


حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ قَزَعَةَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ وَعَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ

اسْتَبَّ رَجُلَانِ رَجُلٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ وَرَجُلٌ مِنْ الْيَهُودِ قَالَ الْمُسْلِمُ وَالَّذِي اصْطَفَى مُحَمَّدًا عَلَى الْعَالَمِينَ فَقَالَ الْيَهُودِيُّ وَالَّذِي اصْطَفَى مُوسَى عَلَى الْعَالَمِينَ فَرَفَعَ الْمُسْلِمُ يَدَهُ عِنْدَ ذَلِكَ فَلَطَمَ وَجْهَ الْيَهُودِيِّ فَذَهَبَ الْيَهُودِيُّ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَخْبَرَهُ بِمَا كَانَ مِنْ أَمْرِهِ وَأَمْرِ الْمُسْلِمِ فَدَعَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُسْلِمَ فَسَأَلَهُ عَنْ ذَلِكَ فَأَخْبَرَهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُخَيِّرُونِي عَلَى مُوسَى فَإِنَّ النَّاسَ يَصْعَقُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَصْعَقُ مَعَهُمْ فَأَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يُفِيقُ فَإِذَا مُوسَى بَاطِشٌ جَانِبَ الْعَرْشِ فَلَا أَدْرِي أَكَانَ فِيمَنْ صَعِقَ فَأَفَاقَ قَبْلِي أَوْ كَانَ مِمَّنْ اسْتَثْنَى اللَّهُ

Maksudnya:

Dari Yahya bin Qaza’ah, dari Ibrahim bin Sa’d, dari Ibn Shihab, dari Abi Salamah dan ‘Abd al-Rahman al-A’raj, dari Abi Hurayrah r.a, katanya:

“Dua orang lelaki telah bertengkar, seorang Muslim manakala seorang lagi Yahudi. Muslim tersebut berkata: Demi Tuhan yang memilih Muhammad lebih dari (sekalian manusia) di dunia. Yahudi tersebut berkata: Demi Tuhan yang telah memilih Musa lebih dari (sekalian manusia) di dunia. Muslim tersebut mengangkat tangannya lalu menampar wajah si Yahudi. Yahudi itu pergi kepada Nabi s.a.w dan menceritakan kepada Baginda apa yang telah berlaku antaranya dengan Muslim tersebut. Nabi memanggil Muslim tersebut dan menanyakan tentangnya. Muslim tersebut lalu menceritakannya kepada Nabi. Baginda s.a.w bersabda: Janganlah kamu melebihkan aku daripada Musa. Sesungguhnya (kelak) manusia akan pengsan pada hari kiamat. Aku juga pengsan bersama mereka. Aku adalah yang pertama sedar kembali manakala Musa berdiri gagah di sisi ‘Arasy. Aku tidak tahu adakah dia juga pengsan dan sedar terlebih dahulu sebelumku atau dia dikecualikan (pengsan) oleh Allah.”

(Muhammad bin Ismail, Sahih al-Bukhari, jld.8, hlm. 257, no. Hadith: 2234)

Gharib al-Hadith:

Perkataan

Makna

اسْتَبَّ رَجُلَانِ

Dua orang lelaki telah bertengkar

لَطَمَ وَجْهَ

Dia telah menempeleng muka

اسْتَثْنَى

Mendapat pengecualian

Biodata Perawi (Sahabat):

- Nama Asal : Abd Shams (Abu al-Aswad)

- Nama Islam : Abd al-Rahman bin Sakhr al-Dusi al-Yamani.

- Gelaran : Abu Hurayrah

- Muridnya : Melebihi 800 orang (Sahabat+Tabiin) yang meriwayatkan hadith dari beliau.

- Beliau memeluk Islam pada bulan Muharram, tahun 7 H iaitu ketika berlakunya perang Khaybar dan tinggal di Madinah.

- Meninggal dunia pada tahun 57 H.

- Beliau sahabat yang paling banyak meriwayatkan hadith iaitu sebanyak 5374 buah hadith.

Inti Pati Hadith:

1. 1. Nabi mendengar kenyataan kedua-dua belah pihak sebelum membuat sebarang pengadilan.

2. 2. Nabi melarang umat Islam melebihkan Baginda berbanding Nabi Musa a.s kerana Nabi Musa juga mempunyai kelebihan tertentu di sisi Allah.


3. Pada hari kiamat kelak, semua manusia berada dalam keadaan tidak sedarkan diri dan akan dibangkitkan semula oleh Allah.

No comments: