Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT atas segala kurniaan-Nya. Saya dan keluarga mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat Hari Raya Eidul Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua yang mengenali kami. Semoga segala amalan kebaikan kita yang lalu diterima Allah SWT dan amalan keburukan yang lalu diampunkan-Nya.
Saya meyakini bahawa dalam diri kita masih lagi mekar rasa syukur kepada Allah SWT atas anugerah ‘Idulfitri dan Syawwal yang sedang kita jalani kini. Ia sebagai syiar bagi ummat Muhammad SAW dalam menzahirkan rasa tunduk dan rendah diri kepada keagungan, kehebatan dan kebesaran Allah SWT, sekali gus menyambutnya dengan menyulam silaturrahim dan berkasih sayang sesama manusia. Kalimah-kalimah murni, suci dan agung berupa takbir, tahlil, dan tahmid telah berhamburan ke angkasa dikumandangkan oleh jutaan kaum muslimin, tidak hanya di negara kita, bahkan di seluruh pelusuk dunia. Maha Suci Allah, setiap Muslim walau di ceruk mana di dunia ini sekalipun, dalam dadanya akan mengakui kebesaran Allah SWT dan mengakui keesaan Allah SWT, hanya Dialah satu-satunya Tuhan yang layak dan wajib disembah.
Sedikit coretan sempena kedatangan Syawwal kali ini.
Taqwa Natijah Kesyukuran
Seseorang yang hidup di atas muka bumi ini pastinya mempunyai impian dan hasrat, peringkat demi peringkat sehinggalah ke puncaknya. Begitu juga kita sebagai Muslim, kemuncak tertinggi dalam cita-cita kita adalah untuk menjadi seorang yang bertaqwa kepada Allah SWT. Inilah martabat tertinggi Muslim di sisi Allah SWT. Lalu, apakah kita masih membenarkan diri kita mengabaikan perintah-Nya dan dalam masa yang sama, tidak sudi meninggalkan larangan-Nya dalam kehidupan seharian kita? Ayuhlah para pembaca sekalian, pada kesempatan umur yang berbaki ini kita perbetulkan landasan hati dan amal kita agar kembali meluru laju dan penuh yakin menuju ke arah matlamat menjadi insan yang bertaqwa di sisi Allah SWT.
Pastikan Jangan Rugi
Sungguh pantas masa berlalu, bagai semalam masih Sya’ban, namun hakikatnya kita kini telah menjejak diri dalam bulan Syawwal. Dalam suasana bergembira menyambutnya, jangan pula kita melupakan inti utama ibadah Ramadan. Ibarat seorang pedagang yang baru selesai daripada urusan perniagaannya, tentu dia akan menghitung berapa keuntungan atau kerugian yang diperolehnya. Begitu jugalah yang seharusnya dilakukan oleh orang-orang yang beriman setelah berakhirnya Ramadan. Lebih-lebih lagi kita berurusan dengan Allah SWT, Tuhan semesta alam. Kerugian bukanlah suatu pilihan pengalaman.
Bagi orang yang mahu berfikir, pasti dia akan memerhati dirinya, sudahkah dia memanfaatkan Ramadannya untuk bertaubat dan melipat gandakan amalan? Apakah perubahan yang dialaminya selepas berakhirnya Ramadan? Sesuai dengan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi r.h daripada Abu Hurairah r.a:
رَغِمَ
أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ
دَخَلَ عَلَيْهِ رَمَضَانُ ثُمَّ انْسَلَخَ قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ وَرَغِمَ
أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ عِنْدَهُ أَبَوَاهُ الْكِبَرَ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ
الْجَنَّةَ
Maksudnya: “Celakalah
seseorang yang apabila aku disebut di sisinya, namun dia tidak berselawat ke
atasku. Dan celakalah seseorang yang masuk menemukan Ramadan kemudian keluar
tanpa mendapatkan keampunan. Dan celakalah seseorang yang berkesempatan dengan ibu
bapanya yang lanjut usia, namun tidak dapat masuk syurga kerana (berbakti
kepada) keduanya.”
(Hadith ini dinilai hasan gharib oleh al-Tirmizi dan disahihkan al-Albani menerusi al-Irwa’)
(Hadith ini dinilai hasan gharib oleh al-Tirmizi dan disahihkan al-Albani menerusi al-Irwa’)
Konsekuensi Ramadan
Lantas dengan
fikiran yang waras kita wajar menilai, andainya Ramadan lalu telah dimanfaatkan
sedaya mungkin, maka apakah penerusnya? Dan jika Ramadan lalu terdapat banyak
kelompangan, lantas ibadah apakah yang mampu menampalnya? Nah, inilah sajian
minda orang beriman yang melazimi muhasabah terhadap dirinya.
Antara tanda
diterimanya sesuatu amalan ialah amalan tersebut berlanjutan pada masa hadapan.
Ini kerana amalan yang baik akan menarik amalan baik berikutnya. Demikianlah
amalan-amalan wajib diiringi dengan amalan-amalan sunat. Ia umpama rumah yang
dikelilingi hiasan yang indah dengan rumah yang tiada hiasan. Pastilah kita
lebih menginginkan rumah yang ceria, indah, dan tenteram berbanding rumah yang
usang, kotor dan seram. Justeru, ayuhlah kita menyahut seruan Allah SWT untuk
memperbanyak amalan kebaikan. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan
bagi tiap-tiap ummat ada arah (kiblat) yang masing-masing menghadapnya.
Lantaran itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan, kerana di mana sahaja
kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari
kiamat untuk menerima balasan). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu.”
(Surah
al-Baqarah, ayat 148)
Amat mengejutkan
apabila dalam kalangan kita yang telah bertungkus lumus dan berterusan berpuasa
setiap hari pada bulan Ramadan, namun terhenti terus dengan sebab kedatangan
Syawwal hinggalah ke Ramadan berikutnya. Bagi Mukmin yang ingin memperbanyak
ibadah puasa sunat dan istiqamah dengannya, galakan berpuasa enam hari pada
bulan Syawwal adalah suatu berita yang menggembirakan daripada Baginda Rasul
SAW. Sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Ayyub al-Ansari r.a:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ
كَصِيَامِ الدَّهْرِ
Maksudnya: “Sesiapa
yang berpuasa pada bulan Ramadan kemudian menyusulkannya dengan enam hari
daripada bulan Syawwal, dia seolah-olah telah berpuasa sepanjang tahun.”
(Hadith riwayat Muslim, al-Tirmizi, Ibn
Majah, dan Ahmad)
Rahmat Allah Sepanjang Masa
Ganjaran Allah SWT
tidak terhad pada bulan Ramadan sahaja. Allah bukan hanya menjadi Tuhan dalam
bulan Ramadan, tetapi tidak pada bulan yang lain. Sebaliknya keTuhanan Allah
SWT itu merentas segalanya. Maha Pemurah Allah merentas sempadan, Maha Pengasih
Allah merentas keturunan, Maha Pengampun Allah merentas zaman, Maha Suci Allah
Tuhan semesta alam. Demikian juga kita, kita tidak hanya menjadi hamba Allah
SWT dalam bulan Ramadan sedang bulan-bulan selainnya tidak. Inilah kebimbangan
yang diutarakan oleh Dr Yusuf al-Qaradawi iaitu ummat ini menjadi hamba kepada
Ramadan dan bukan kepada Allah SWT.
Ibn Rajab al-Hanbali
r.h menyatakan bahawa kedudukan puasa sunat di bulan Sya’ban dan Syawwal
terhadap puasa Ramadan ibarat kedudukan solat sunat Rawatib (Qabliyah dan
Ba‘diyah) terhadap solat fardu. Puasa sunat tersebut menyempurnakan kekurangan
yang terjadi ketika pelaksanaan puasa Ramadan.
Menerusi hadith
tersebut juga, Allah SWT memberikan ganjaran seolah-olah berpuasa selama
setahun. Ia sekali gus sebagai suatu isyarat kepada kita ummat Islam supaya
bercita-cita untuk melakukan ibadah puasa sepanjang tahun. Sekali pun tidak
mampu, namun cita-cita dan keazaman yang tinggi akan mendorong kita
memperbanyak ibadah puasa sunat pada masa akan datang. Setiap ibadah puasa yang
dilaksanakan, akan digandakan ganjarannya oleh Allah SWT. Sesuai dengan sabda
Rasulullah SAW kepada Abdullah bin Amr bin al-‘As r.a:
فَإِنَّكَ لَا تَسْتَطِيعُ ذَلِكَ فَصُمْ
وَأَفْطِرْ وَقُمْ وَنَمْ وَصُمْ مِنْ الشَّهْرِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فَإِنَّ
الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا وَذَلِكَ مِثْلُ صِيَامِ الدَّهْرِ
Maksudnya: “Sesungguhnya
engkau tidak akan mampu berbuat demikian (berpuasa siang dan solat malam setiap
hari sepanjang hidup). Namun, (gilirkanlah) berpuasa dan berbuka, qiamullail
dan tidur, dan berpuasa tiga hari dalam setiap bulan. Sesungguhnya setiap satu
kebaikan itu (ganjarannya) sepuluh kali ganda, dan dengan itu seumpama berpuasa
sepanjang tahun.”
(Hadith riwayat al-Bukhari)
Mana Satu Yang Lebih?
Hakikatnya, puasa
enam hari di bulan Syawwal adalah ibadah sunat. Ia sekali-kali tidak dapat mengatasi
puasa Ramadan. Keutamaan dan fadilatnya hanya akan diperoleh dan didapati oleh
orang yang telah selesai menjalani ibadah puasa Ramadan dengan baik. Mana
mungkin padi dituai tanpa menanamnya terlebih dahulu, tidak juga atap dipasang
tanpa tiang dan dinding sebelumnya, apatah lagi seorang lelaki ingin
mendapatkan anak tanpa mencari ibu untuknya terlebih dahulu. Justeru, bagi
mereka yang memiliki hutang puasa, hendaklah segera membayarnya dahulu sebelum
mengikutinya dengan puasa selama enam hari pada bulan Syawwal.
Mengamati sekeliling
kita, kita akan melihat masyarakat dunia mula menyedari kepentingan untuk
menjaga kesihatan tubuh badan melalui aspek pemakanan. Kita menyaksikan
wujudnya individu-individu yang sanggup berlapar dan
mencatu makanan sebagai diet untuk menurunkan berat badan demi untuk kelihatan
cantik di dunia dan mendapat pujian awam. Namun tidak ramai yang sanggup
berpuasa sebagai ibadah demi mendapatkan akhirat dan redha Allah SWT.
Selain itu, sentiasa
berada dalam keadaan kenyang juga tidak menjana perkembangan positif minda,
sebaliknya sedikit kelaparan akan menjentik kreativiti, inovasi dan daya saing
diri sebagai hikmah daripada ibadah puasa selain sentiasa dalam pemeliharaan
Allah SWT.
Dengan
memperbanyak ibadah puasa sunat, kita akan menginsafi dan turut sama simpati
kepada golongan miskin dan kelaparan. Ini kerana mereka tidak hanya kelaparan
pada bulan-bulan tertentu sebaliknya mereka kelaparan sepanjang tahun atau
boleh jadi seumur hidup. Hasilnya, akan lahir masyarakat yang prihatin,
berjimat cermat, sekali gus suka menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan.
Bukanlah semua makanan kita untuk kita habiskan semuanya, namun terdapat hak
orang lain yang lebih memerlukan.
Semoga perkongsian kali ini memberi natijah kebaikan kepada semua.
No comments:
Post a Comment