Thursday, August 3, 2017

TRIBUTE BUAT SAHABAT



Bermulanya Di Sini

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT yang telah memberikan kesempatan kepada saya untuk menghirup udara segar di bumi Kuala Kubu Bharu. Bermula Jun 2016, saya mula berkhidmat di DQ. Suasana yang baru, kenalan yang baru, budaya kerja yang baru, cabaran tugas yang baru. Semuanya serba baru. Saya cuba sedaya mungkin untuk menyesuaikan diri disini. Alhamdulillah, setahun telah berlalu...

Permata Yang Terselindung

Sepanjang berkhidmat di sini, alhamdulillah saya diberikan peluang untuk mengenali ramai insan-insan istimewa. Ramai jika saya nak nyatakan di sini, dan saya tidak berhajat untuk kemukakannya berikutan ia bukan tumpuan tulisan ini. Antara yang teristimewa ialah Us. Noor Syukri. Pada pandangan saya, beliau merupakan aset penting di DQ berikutan kemahiran dan kepakaran beliau dalam lapangan fiqh berpengkhususan muamalat (ini pandangan saya, pandangan orang lain mungkin berbeza). Ada lagi tokoh lain dalam fiqh seperti Us. Shamsul Bahari, namun saya hanya berkesempatan seketika sahaja dengan beliau berikutan beliau di tukarkan ke Jakim awal tahun 2017. Tidak banyak yang saya dapat kongsikan tentang beliau, yang banyaknya ialah cerita-cerita tentang beliau daripada sahabat karib beliau, Us. Syukri.

Beberapa Persamaan

Teguran pertama daripada Us. Syukri (setakat yang saya ingat) ialah ketika hari perasmian Ekspo Konvokesyen DQ 2016. Beliau secara berseloroh menyapa, "Ulama' hadith tak pakai kopiah ke?". Beliau ketika itu bersama dengan Us. Shamsul. Saya tak sempat menjawab, saya tahu itu seloroh, tapi beliau dah ke tempat lain dan kebetulan saya tengah bersembang dengan orang lain. Selepas itu, ada beberapa kali juga kami berbual di kafe. Banyak juga yang kami kongsikan khususnya berkaitan pengalaman menyiapkan tesis peringkat sarjana. Saya kira ia permulaan yang baik.

Beliau tamat pengajian peringkat sarjana dalam bidang muamalat di UM dan berkonvokasi beberapa bulan kemudian (tahun lalu, 2016). Saya mengucapkan tahniah dan merancang untuk menyambung pengajian ke peringkat seterusnya bersama beliau. Penting dalam pengajian ni dapat sahabat yang mempunyai minat yang sama supaya masing-masing saling menguatkan. Saya juga ingin menumpang semangat beliau yang tinggi untuk menyambung pengajian.

Selepas itu, kami semakin erat. Banyak perkara yang kami rancang dan kongsikan. Banyak persamaan yang ada antara kami. Dalam kesempatan ringkas ini, beberapa perkara yang saya dapat rumuskan sepanjang saya mengenali beliau:

a) Minat belajar: Saya dan Us. Syukri bersyukur kepada Allah SWT kerana dikurniakan minat yang tinggi untuk menyambung pengajian. Kami telah banyak berbincang mengenai tajuk, tempat belajar, penyelia dan lain-lain. Dalam masa yang sama, saya banyak ambil manfaat ilmu dan pengalaman beliau khususnya ketika belaiu belajar di Jordan dahulu.

b) Minat mengajar: Us. Syukri telah diberikan tanggungjawab sebagai tenaga pengajar penuh di bawah Jabatan Syariah, DQ. Beliau banyak mengajar subjek-subjek kritikal dalam bidang fiqh. Kadang-kadang sampai 6 atau 7 subjek untuk satu semester. Ia bukan tugas yang mudah, setiap penyarah bukan boleh terus masuk mengajar macam tu sahaja. Ia memerlukan ulangkaji, persedian, dan melakukan homework sebelum boleh berpencak dalam kelas. Memang letih dan penat sedikit, namun minat dan kecenderungan mendidik itu telah menjadi penawarnya. Beliau bahkan sebelumnya telah menjadi salah seorang tenaga akademik yang membangunkan struktur pengajian fiqh di DQ. Antara buah tangan beliau ialah tertubuhnya Syukbah Muamalat di DQ.

c) Anti-Klimaks: Yang ini saya tak berhajat untuk nyatakan secara terbuka dengan detil. Biarlah ia menjadi simpanan kami sahaja. Namun, ini juga menjadi faktor penting beliau nekad memilih untuk berhijrah. Saya? Saya baru sahaja dihijrahkan ke sini. Masih belum bersedia untuk apa-apa penghijrahan...

Hijrah Dan Kelangsungan Dakwah

Tajuk ini seperti terlalu retorik, tapi itulah yang menjadi misi utama. Bila kita dah menjala terlalu lama di suatu lubuk. Ikan pun dapat banyak. Akan ramailah orang berminat untuk menangkap di situ juga. Sehingga kita akhirnya tersisih, walhal tempat itu kita yang teroka. Lagi teruk kalau jala kita orang lain ambil dan kita hanya melihat sahaja orang lain menggunakannya sedang kita hanya bertugas jaga ikan supaya ikan tidak melompat kembali ke dalam air. Saat itu, kita perlukan medan baru untuk diterokai, apa lagi ada yang sudi menghulurkan tangan. Perlukan tekad dan kecekalan yang bukan sedikit. Inilah jalan yang telah dipilih oleh beliau.

Tanggal 1 Ogos 2017, beliau telah ditawarkan berkhidmat di bumi Perlis. Nun jauh di hujung sana. Hijrah pun bermula. Tawakkal dan berserah itu sunnahnya. Pengorbanan itu makanannya. Musafir itu kewajipannya. Meski kesusahan dan kesukaran harus direntasi, namun pengalaman baru yang menanti, kenalan baru yang menunggu, budaya baru yang bakal diselami, dan cabaran baru yang akan dilalui, semoga ia menjadi penawar dan penenang.

Selamat berhijrah sahabatku. Teruskan menguak dan melebarkan sayap dakwahmu. Usah dipandang yang di belakang. Semoga Allah SWT menaungi kita dengan lembayung rahmatnya.

Perjalanan Masih Panjang...

Tiada yang dapat diucapakan melainkan perjalanan masih panjang. Tanggungjawab yang dipikul semakin berat seiring usia. Masa kian suntuk. Perjuangan perlu diteruskan. Semoga bertemu di lain lapangan.

1 comment:

Blogger said...

If you're attempting to lose weight then you absolutely need to start using this brand new custom keto meal plan diet.

To produce this keto diet service, licenced nutritionists, personal trainers, and professional chefs united to develop keto meal plans that are efficient, suitable, cost-efficient, and delicious.

From their grand opening in 2019, 100's of clients have already completely transformed their figure and well-being with the benefits a certified keto meal plan diet can provide.

Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-certified ones offered by the keto meal plan diet.