Tuesday, July 14, 2009

JEMPUT DATANG BERAMAI-RAMAI


"Abang, konsert GAMIS tu bila?", tanya seorang junior di Unisel. Wajahnya penuh kesungguhan. Fikir saya, ada peluang kali ini untuk kempen diorang datang konsert. Saya tersenyum.

"Konsert GAMIS tu pada 1 Ogos akan datang. Kamu nak pergi ke?", tanya saya spontan.

"Cadangnya macamtu la. Saya nak tengok sendiri pendekatan konsert yang dibuat oleh GAMIS. Harapnya ada sesuatu yang boleh saya ambil untuk diaplikasikan di Unisel", tambahnya.

"Insya Allah, abang rasa kamu bukan dapat sedikit, tapi banyak yang kamu boleh dapat. Bawa balik konsert tu pun tak apa. Kamu ajak juga kawan-kawan kamu yang lain untuk pergi", balas saya.

"Tapi jauh la bang, kami kat Bestari Jaya nak ke Shah Alam... GAMIS ada sediakan pengangkutan tak?", rungutnya.

Aik, ada alasan pulak. Pening juga nak jawab. Tak kan GAMIS nak sediakan pengangkutan untuk semua pengunjung? Salah jawab nanti, budak ni tak nak hadir pulak.

"Kamu ni, kawan-kawan kita dari Kelantan, Terengganu, Kedah boleh hadir, tak kan kamu yang dah di Selangor ni merungut tentang pengangkutan lagi".

"Macam ni", tambah saya.

"Kamu buat surat, minta pentadbiran sediakan bas ke sana. Boleh la kamu ajak ramai lagi untuk hadir ke sana", sambung saya.

"Ya, tak ya juga. Nanti kami usahakan".

Itu merupakan dialog yang berlaku antara saya dengan junior di sana. Mereka bersungguh-sungguh untuk datang ke konsert GAMIS. Bagaimana dengan sahabat-sahabat dan junior-junior di Lembah Klang?

Ketepikan soal konsert ini bukan program tarbiyah, bukan untuk orang yang dah faham Islam, tiket mahal. Semua itu hanyalah alasan semata-mata. Sebenarnya kerja kita ialah membantu mengajak seramai mungkin 'untapped market' untuk hadir melihat sendiri bahawa ISLAM sebenarnya tidak menghalang hiburan tetapi ia perlulah kepada salurannya yang betul.

Saya dalam kesempatan ini mengucapkan sekalung tahniah dan penghargaan kepada sahabat-sahabat yang terlibat secara langsung dalam konsert ini. Mereka sedaya upaya menampilkan metode dakwah kontemporari sebagai alternatif kepada gerakan Islam dewasa ini.

Buat akhirnya, marilah kita beramai-ramai ke konsert GAMIS. Ingat 1 Ogos, ingat GAMIS. Jumpa di sana!!!

No comments: