Monday, July 20, 2009

PPSMI: Durian dalam Durian…


Isu berhubung PPSMI masih lagi belum reda meskipun Tan Sri Muhyiddin Yasin telah mengeluarkan statement bahawa kerajaan akan memansuhkan PPSMI menjelang 2012. Nampaknya masyarakat belum cukup yakin dan percaya di sebalik kenyataan tersebut. Seolah-olah ada sesuatu yang ingin disembunyikan oleh kerajaan BN.

Tidak dinafikan bahawa kerajaan kini tersepit antara kehendak rakyat ataupun kehendak mantan Perdana Menteri Malaysia, Dr M. Hendak di makan mati ibu, di luah mati bapa. Dalam masa yang sama rakyat biasa dan juga tokoh-tokoh saterawan negara telah bangkit membantahnya. Dah lama.

Isu lemah penguasaan Bahasa Inggeris dengan penguasaan ilmu Matematik dan Sains jauh jurangnya. Mustahil dapat dihubungkan dengan hanya satu JAMBATAN (merujuk kepada PPSMI). Kerajaan BN sekarang hanya melihat strategi berdasarkan JAMBATAN sahaja walhal taktik tersebut telah terbukti tidak berjaya (di Manik Urai). Sama juga macam DURIAN DALAM DURIAN, susah payah kita buka kulit luarnya rupa-rupanya dalam ada duri lagi. Hmm, tengok je la. Boleh ambil gambar je. Saya mencadangkan kerajaan kembali kepada al-Quran, baru bercambah minda. Al-Quran itu ibu segala ilmu dan kebijaksanaan.

Pada pandangan saya, isu PPSMI ini membuktikan bahawa kerajaan BN gagal dalam membaca permasalahan dan kehendak rakyat. Tulah, duit banyak-banyak buat rasuah. Kalau bagi tender pada consultant untuk buat survey lagi berbaloi. Sudahlah begitu, respon dan tindakan yang diambil kerajaan sangat lambat. Rakyat dah buat banyak kali demonstrasi, Dewan Bahasa dan Pustaka pun join, kerajaan tak buat apa lagi. Tindakan dan jalan penyelesaian yang dibuat pula kelihatan tidak serius dan seolah-olah menunggu sesuatu lagi. Memang kalau begini keadaannya, kerajaan memang suka melihat rakyat dalam keadaan bodoh. Tapi ingat, kalau kerajaan tak nak didik rakyat, banyak lagi sumber yang boleh mendidik mereka.

Malam ini (Selasa 21 Julai 2009) YDP MPMUM akan bersiaran langsung dalam “Suara Siswa” di UPSI, siarannya ‘live’ di TV 1 jam 9.00 malam. Harapnya ada sesuatu yang mampu untuk membuka mata dan minda masyarakat khususnya mahasiswa yang masih tidur dan leka dengan dunia sendiri.

Buat akhirnya, saya memetik peribahasa Melayu jika diInggeriskan:

1) Frog under coconut shell.
2) Monkey in the jungle in will milk, child at home died of starvation.
3) Let the child die, please do not custom perish.
4) Throw stone hide hand.
5) Already fell in befall ladder.
6) Harpoon two eyes.
7) Wife will love live will stay, child will honey will hand hand.
8) Banana fruit twice.
9) Sparrow equivalent hornbill which flaying with.
10) Dog barked hill.

No comments: