Wednesday, July 22, 2009

Menemui ANDA 1 OGOS nanti!!!


Konsert ANTARA DUNIA...

Bila bincang tentang Islam, dimensi berfikir kita akan lebih luas dan lebar. Tidak hanya sekadar di dunia semata-mata seperti permasalahan ekonomi, sosial, politik, antarabangsa dan sebagainya. Tapi perbincangannya meliputi antara DUNIA. Dalam al-Quran, ulama telah menganalisis dunia yang telah dan akan dilalui manusia. Ia juga dipanggil alam kerana manusia telah dan akan mengalaminya. Dunia atau alam tersebut ialah:

1) Alam Roh.

Di alam ini semua manusia telah bersaksi bahawa Allah SWT itu sebagai Tuhan yang WAJIB disembah untuk mengabdikan diri. Semua roh manusia tanpa kecuali.

2) Alam Rahim.

Selepas dari bersaksi dalam alam roh, Allah campakkan manusia ke alam rahim sebagai transisi/peralihan kepada alam dunia. Maha Hebat kuasa Allah SWT bila mana kita ada di alam rahim ini walaupun tiada lubang udara, tapi kita boleh hidup. Bahkan sihat dan boleh menendang-nendang perut ibu. Subhanallah.

3) Alam Dunia.

Alam ini merupakan medan ujian kepada seluruh manusia. Allah ingin menguji hamba-hambaNya yang manakah yang istiqamah menuruti hidayahNya. Ujian yang diberikan kepada manusia dalam alam ini ialah nafsu sebagai faktor internal (diri sendiri, syahwat) dan syaitan sebagai faktor eksternal (bisikan, hasutan, ideologi pemikiran dll).

4) Alam Barzakh.

Alam ini merupakan transisi seseorang manusia sebelum menuju ke negeri yang kekal abadi. Dalam alam ini, manusia akan ditemani oleh amalannya semasa hidup di dunia. Tiada lagi pengampunan. Selainitu, alam ini juga merupakan pra-nikmat dan pra-azab bagi seseorang manusia sebelum berdepan dengan nikmat dan azb yang kekal di akhirat.

5) Alam Akhirat.

Di alam ini, Allah SWT akan menghisab dan menghitung seluruh amalan yang dibuat oleh seluruh manusia bermula sejak zaman Nabi Adam. Yang meyakini dan beriman kepadaNya sahaja akan diberikan nikmat oleh Allah, manakala sebaliknya akan di azab.

Berdasarkan alam-alam di atas, GAMIS terpanggil untuk memberikan kesedaran kepada masyarakat yang ada sekarang khususnya generasi muda dan remaja. Maka pendekatan yang diambil ialah dengan mengadakan konsert.

Jemput datang beramai-ramai menjayakannya!!!

No comments: